Week van de gezondheid

Het boeiende vak van een medisch secretaresse

medisch secretaresse

Bij het horen van een functie als medisch secretaresse denk je snel aan een baan als secretaresse, maar dan op medisch gebied. Administratieve taken, net als een normale secretaresse, maar dan voor een huisarts of in een ziekenhuis. Daar is niets van gelogen, toch komt er nog veel meer kijken bij dit beroep. Zo is er veel meer contact met mensen, in dit geval patiënten. En niet altijd is communiceren gemakkelijk. Denk maar aan gevallen met allochtonen of mensen die klachten hebben over de behandeling. En klachten kunnen veel voorkomen worden als de medisch secretaresse allen administratief op orde heeft. Een drukke baan dus welke zeker niet altijd zonder stress beoefend wordt. Hoe wordt je nu een kei in je vak en waar begin je. Wat korte tips en uitleg.

Twee werelden samengevoegd

Het leuke van het beroep van een medisch secretaresse is dat twee werkvelden samenkomen. Allereerst natuurlijk de gezondheidszorg waarvoor veel medische kennis vereist is. Denk maar aan al die moeilijke Latijnse vaktermen die je in de bijsluiters van de medicijnen vindt. Daarbij opgeteld natuurlijk de kennis van de gang van zaken op financieel en administratief gebied waarin je opgeleid wordt om een goede medisch secretaresse te worden. Dit maakt het dat het veel voorkomt dat mensen zich omscholen. Of met een meer medische achtergrond of met een meer administratief verleden.

Flink takenpakket

Geen dag is hetzelfde in het vak van een medisch secretaresse. Veelvoorkomende taken zullen zaken zijn als: medische correspondentie (doktersbrieven, verslagen van operaties, faxen etc.), contacten binnen de organisatie onderhouden zowel via mail als telefonisch, plannen van afspraken met patiënten voor het spreekuur en vergaderingen, congressen en andere meetings regelen. Nauwkeurig werken is dus zeker een vereiste om de organisatie niet in de soep te laten lopen.

Geschikt of niet?

Een succesvolle secretaresse moet dus stevig in haar schoenen staan. En niet bang zijn voor een beetje kritiek. Want dat is in de laatste jaren ook flink toegenomen. Patiënten hebben steeds meer kennis van zaken en roeren zich veel vaker in discussies dan voorheen. Wie informatie wil raadpleegt het internet waar uit allerlei bronnen geput kan worden voor de nodige medische informatie. Zo kan iedereen al een beetje voor eigen dokter gaan spelen en denkt iemand het al gauw beter te weten dan de specialist zelf. Feit is wel dat als je goed met mensen kunt omgaan dit geen probleem hoeft te zijn. Een goed gesprek hoeft totaal niet op agressie uit te lopen. Communiceren zal niet alleen in het Nederlands gaan. Buitenlanders weten immers de weg naar de huisarts of naar het ziekenhuis ook te vinden. Hier dien je dus goed mee te kunnen omgaan. Kun je je in deze voorwaarden goed vinden dan moet het werk als secretaresse in een medische omgeving je geen problemen opleveren en kun je zeker jarenlang een leuke baan hebben.

(187)